İzmit Körfezi Dip Çamurunun Depolamasına Başlandı
Türkiye’nin en büyük çevre projesi olan İzmit Körfezi’nden dip çamurunun temizlenmesi projesi kapsamında 2 Mayıs’ta başlayan çamur çıkarma işleminde toplanan dip çamurunun ardından belirlenen alanda ilk depolamaya başlandı. Bugün.
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ortaklığında yürütülen ‘İzmit Körfezi Doğu Havzası Tabanı Çamur Temizleme, Susuzlaştırma ve Bertaraf Hizmet Projesi’ kapsamında 2 Mayıs itibarıyla çamur çekimine başlandı. Proje kapsamında 100 geotekstil tüpün 20’si dolduruldu. Jeotekstil tüplerde kalan çamurlar yeterince kuruduktan sonra bugün prestijli depolama alanına kamyonlarla taşınarak filtre edilen sular tekrar denize gönderilmiştir. Toplam 3.500 jeotekstil tüpün doldurulacağı proje kapsamında 8 milyon ton öğütülmüş çamurun bertaraf edilmesi planlanıyor. Ayrıca birçok üniversite çamur alanında incelemeler yapmaktadır.
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma ve Denetim Dairesi Başkanı Mesut Kıymet, proje hakkında açıklamalarda bulundu. Çamurun uzaklaştırılmasından depolama alanına alınmasına kadar olan süreci anlatan Ehemmiyet, “İzmit Körfezi’ndeki Dip Çamur Temizleme Projesinde uzun soluklu bir proje. projenin hazırlık aşaması ve devamı.Önce MAM ve İstanbul TÜBİTAK’a Geçen ay itibariyle Üniversite ile yaptığımız fizibilite ve uygulama projeleri çerçevesinde denizdeki çalışmalarımıza başladık.Orada dip çamurunu çekiyoruz. vakum sistemli gemilerle 7.8 kilometreye kadar boru hatları ile karaya getiriyoruz.Karada yüzde 8 çamuru önce flokülasyon işlemine tabi tutuyoruz çünkü topaklanmasını istiyoruz sonra çamuru jeotekstil boruların içine alıp suya alıyoruz. burada akan su tekrar denize gidiyor ama katı kısmı topaklaşarak jeotekstil boruların içinde kalıyor.Bu Türkiye’nin en büyük çevre projesi.3500 boruyu bu şekilde dolduracağız.Şu anda birinci fazdayız.Sonuç olarak Geçen ay başlattığımız çalışmayla şu an sahada 100 adet geotekstil borumuz var. Bunlardan toplamda 3.500 adet olacak ve bu 100 tüpün dolum aşaması şu anda tamamlanmış gibi görünüyor. Prestijli ilk 20 için çalışmalara bugün başlıyoruz. İlk 20’deki çamurun yüzde 60 kuru olduğunu gördük. Bunu analiz ettik ve şimdi o çamuru jeotekstil boruları keserek keseceğiz ve sonra karadaki bertaraf alanına götüreceğiz.” Tabii projenin tasarım aşamasında ve ihale süreçlerinde depolama için değerlendirdik. yaklaşık 8 milyon ton çamur olacak bu çok büyük bir oran ve yükseklik o yüzden aslında depolamayla ilgili ilk süreci şu anda yürütüyoruz ancak geçtiğimiz haftalarda Gebze Teknik Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Uludağ akademisyenleri Üniversite, Kocaeli Üniversitesi ve Sakarya Üniversitesi akademik olarak değerlendirmeye geldiler, geliyorlar, gelmeye devam ediyorlar, hem projemizi inceliyorlar, fikir alışverişinde bulunuyorlar, hem de bu çamurun ekonomik açıdan nasıl değerlendirilebileceği konusunda farklı alternatifler üzerinde çalışılıyor diyebilirim. farklı faydalı kullanımlar.” Bu önemli bir deneyim. Çünkü bugüne kadar denizde yapılmış bir çalışma değil. Yaşadığımızı söylediğimizi samimiyetle söyleyebilirim. Gemilerimizden biri vakum yapıyor. Saatte 3 bin metreküp pompa ile pompalıyor, ayrıca arada 2 adet hidroforumuz var yani pompaj pompalarımızla karaya çıkarıyoruz. Şu anda çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor. Zaten durduracak bir şeyimiz de yok; Bu şekilde kesintisiz ve hız kesmeden devam ediyoruz” dedi.
Ehemmiyet, çamurun koku yapıp yapmadığına da değinerek, “Bu çamurun analizini, yani tüm bilimsel araştırmaları yaptığınız için beklediğimiz konu koklamayacak bir kokuydu ama varsa kokudur” dedi. Bu yönde bir endişe, burada bulunan çamurun jeotekstil tüplerdeki çamurda inorganik olması, bu nedenle filtrelenmiş su dışında yüzde 60 kuruluğa ulaşan çamurda herhangi bir koku oluşumu beklemiyoruz” dedi.